Dag 9 Laatste game drive & op naar Zanzibar

30 april 2017 - Nungwi, Tanzania

We spreken om 7.30 af met John om samen te ontbijten .... nog een paar uur en dan vliegen we naar Zanzibar . We kennen elkaar nog maar een week maar het lijkt zoveel langer . John is echt een top vent !

We genieten nog een laatste keer van het lekkere ontbijt ... en dan hop de auto in .. eens zien of we nog wat olifanten kunnen spotten .

We rijden een mooie route door het prachtige Serengeti park , wat gaan we dit missen ... die uitgestrekte vlaktes .. die afwisselende landschappen .. en al die mooie dieren !
Wat hebben wij genoten deze week ! En ondanks dat we in het regenseizoen zijn hebben we op een paar druppels na gisteren top weer gehad ! Wat een bofkonten zijn we toch . Dit is een reis die we nooit meer gaan vergeten .... we hebben zo veel gezien  . Het is bijzonder en gaaf om de kids te laten zien waar de dieren die zij alleen kennen uit de zoo vandaan komen .Hoe zij horen te leven..... de ruimte die ze hier hebben <3 .

We zien nog zoveel mooie dieren ... de giraffes , de apen , gnoes, zebra's , olifanten , wildebeest, topi en nog vele anderen .... echt tof om ze (bijna ) allemaal nog eens te zien . We maken nog een hoop foto's  want ook al bewaar je de mooiste beelden in je hoofd is het toch fijn om ze straks thuis ook terug te kunnen zien op beeld.

En dan is het toch echt tijd om afscheid te nemen van onze vriend John , ik heb een hekel aan afscheid nemen en moet ook echt ff slikken . We gaan hem missen ... maar wat erg leuk is .. hij komt volgend jaar naar de Special Travel Fair in Breda dus dan gaan we zeker even samen afspreken !
We melden ons bij de airstrip , we moeten nog even wachten tot ons vliegtuig klaar is .
John moet nog wat papierwerk doen dus wij nemen plaats in de wachtruimte.
We zitten net als er een vrouw komt .... een beetje verschrikt zegt ze dat we hier niet mogen zitten ... dit is de presidentiële ontvangst ruimte . Haha hebben wij weer .... we vonden het er al zo chique uitzien ;-) We maken ons excuses en we gaan snel naar buiten , gelukkig vonden ze het niet zo erg haha.

En dan krijgen we het sein dat de piloot klaar is en we kunnen gaan zitten , ik had gehoopt op een tweemotorig vliegtuig maar eh nee .... we gaan met een cessna een propeller vliegtuig... oke dan whaaaah denk ik .. maar goed laten we maar gaan zitten . John staat ons uit te zwaaien als we niet veel later op de landing/vertrek baan hobbelen . Letterlijk hobbelen want het is een semi verhard pad waar we overheen gaan . Met wat geschud en gekraak geraken we in de lucht .... pfff ik heb het er warm van gekregen. Als we eenmaal op hoogte zijn ( 11 km ) zie ik de piloot ( ik zit tweede rij dus goed zicht op de piloot ) zijn telefoon pakken ... eh oke ... als we wat meer schuin gaan dan stuurt hij even bij en verder speelt hij door op zijn telefoon . Prima als de piloot in de jumbo van KLM dat doet dan heb ik net iets meer vertrouwen in de auto piloot of de tweede piloot . Maar goed even later moet hij toch zijn handen aan het stuur houden want we gaan door flink wat bewolking heen . Ik kan me herinneren van onze honeymoon naar de Maledivendat ik het gweldig vond met het watervliegtuig door de storm heen lekker beetje hobbelen . Nou13 jaar later heb ik daar niet zoveel meer mee ... ik  kijk naar buiten en zie alleen wolken. Na een minuut of 5 ( leken er wel 50 !! ) schudden en trillen zijn we door de wolk heen en wordt het wat rustig . Ik val zelfs even in slaap en niet veel later landen we op Lake Manyara .

Nadat er wat mensen uit en weer in zijn gestapt vliegen we door ( weer naar boven hobbelen ;-) ) naar Arusha . De vlucht gaat goed ... het begint te wennen denk ik .

In Arusha aangekomen gaan de koffers van boord en mogen we naar een ander toestel .... een slag groter maar nog steeds 1 propeller ( vind twee toch gewoon fijner klinken .... ) Op naar Zanzibar ... we hebben er zin in !!

Na een 1,5 uur vliegen komen we aan op Zanzibar , heerlijk primitief allemaal .
Er is geen bagageband , ik wil niet weten hoe het er hier in de drukke zomer aan toegaat ....  De koffers worden mondjesmaat gebracht en alle tassen moeten door een vooroorlogs scan apparaat . Er staat er wel geteld 1 !! Ik hoop voor toeristen in de zomer dat er dan een paar bij worden gezet ..dit gaat erg langzaam .

We lopen naar buiten en direct duiken er 10 man bovenop ons om de karretjes te helpen duwen . We zien ons naambordje al van het hotel dus we bedanken vriendelijk en lopen naar het busje . Hop ... wegwezen op naar het hotel .

Na zo'n anderhalf uur rijden rijden we een straat in ... bizar om te zien hoe sommige mensen hier leven . Wat hebben wij het toch goed dan in NL !! Hier zie je kinderen op blote voeten door de vuilnisbelten lopen ... koeien en kippen lopen overal ... het is echt zo vies, overal waar je kijkt ! Ongelofelijk dat veel van de mensen er zo schoon uitzien ..met prachtige kleding aan . Hoe doen ze dat denk je dan ... ??
En dan aan het einde van de straat is de kust ... en de luxe resorts ... eigenlijk schaam je jezelf dat jij uitstapt en in die luxe stapt terwijl 500 meter verderop de armoede zo groot is . Het is echt een reality check van hoe groot de verschillen zijn  :(

Het hotel is prachtig , ons huis is super .... het is groot en door de tented lodges waar we de afgelopen week in beperktere ruimte hebben doorgebracht is dit helemaal gigantisch !

Maar dan .. Dieck voelde zich al niet zo super afgelopen nacht maar we hebben allemaal wel een rommelende buik en wijten het aan de malariapillen .
We gaan even een rondje lopen en dieck blijft even lekker op bed liggen . Zal wel loslopen dachten we . Maar de buikpijn wordt erger en hij weet niet waar hij het zoeken moet ... ik denk als eerste als het maar geen blindendarmonsteking is ... dan wil je echt zo niet in een omgeving als deze zijn als je aan een operatietafel denkt.

Ik heb geen thermometer maar hij voelt warm aan en zijn klachten verergeren dus we laten de dokter komen . Er komt een internationale arts , een fijne Egyptenaar die goed meedenkt . Dieck vertoont wat uitdroging , en hij denkt aan een bacteriële ontsteking. Maar om zeker te zijn moeten we morgen naar het ziekenhuis voor onderzoeken .

Hij geeft Dieck een infuus met anti bio, vocht en pijnstilling , normaal moest hij mee voor een infuus maar gelukkig kan het ook hier ! Fijn !
Van een staande lamp fabriceer ik met een kleerhanger een infuuszak houder , het prikken gaat gelukkig in 1 x goed ! Dieck is een bikkel en ondergaat alles dapper !

We spreken met de arts af dat we morgenochtend langs komen in het ziekenhuis  ! Onderzoeken doen om te zien wat er precies aan de hand is.

Wat onwijs balen dit .... super sneu voor Dieck , we hopen dat hij snel goed opknapt ! En dat we verder kunnen met genieten van deze droomreis ! Want dit stond dus echt niet op ons reisplan :(

Patrick blijft bij Dieck en de dokter en ik ga met de andere 3 een hapje eten , we zitten echt in een prachtig hotel ! De entree lijkt de efteling wel met zo'n zelfde dak zeggen de kids . Het eten is super lekker ! Patrick besteld eten op de kamer en nadat we terug zijn van het eten gaan de andere kids naar bed . Dieck ligt nog even op de bank .... echt geen happy camper zo ... en hij had zich zo verheugd op Zanzibar !! duimen dat hij snel weer fit is !

We gaan op tijd naar bed .... hopelijk hebben we een redelijke nacht !

1. Suzanne:
    1 mei 2017
    Jeetje meis, wat een verhaal van Dieck. Ik hoop dat hij snel opknapt! Geniet van de zon en de luxe en lekker opladen! Enjoy
  2. Ingrid:
    1 mei 2017
    Oh wat een domper voor Dieckie. Hopelijk knapt hij snel op xxx
  3. Tante Ria:
    1 mei 2017
    Dieck word maar snel beter. Dan kunnen jullie weer met z'n alle genieten van jullie geweldige vakantie!!!!
  4. Debbie:
    1 mei 2017
    Aahh wat zonde hopelijk knapt hij snel op
  5. Eus Sabien Nora Jelle:
    1 mei 2017
    Kom op He Dieckie knap snel weer op!!
  6. Bidi:
    1 mei 2017
    Hé Dieckmans, snel opknappen hoor. Nog even lekker genieten van de laatste dagen. Veel sterkte
  7. Opa & Oma:
    1 mei 2017
    Even behoorlijk schrikken, hopelijk gaat het snel weer beter met Dieck. Fijn dat er een goede arts aanwezig was. Vandaag weer goed nieuws van jullie gehad. Was een behoorlijke opluchting . De reis naar Zanzibar was wel een behoorlijk ervaring . Nu nog een weekje genieten.