Dag 15 ... naar huis

6 mei 2017 - Zanzibar, Tanzania

En dan is daar de laatste dag aangebroken ..
We zitten in zo'n compleet andere wereld hier dat het gek is om te bedenken dat we over 24 uur weer ins ons eigen landje zullen zijn . Het bezoek aan Afrika heeft enorme indruk gemaakt , op ons alle 6. En dan niet alleen de waanzinnige natuur en beesten die we hebben mogen zien . Maar ook de enorme armoede ... her en der hebben we een handje geholpen . Het is helaas niet mogelijk om iedereen te helpen .... maar het voelt goed dat we toch iets hebben gedaan.

De zon doet zijn best vandaag ... de regen laat zich niet zien .. prima !
We gaan ontbijten ....nog een keer genieten van die lekkere warme koekjes ... de verse eitjes ... en niet te vergeten dat overheerlijke fruit !

We gaan de zwemspullen halen en lekker bij het zwembad liggen , ook gaan we nog in  zee zwemmen ... dat hebben we nog niet gedaan en dat vinkje willen we nog graag zetten op ons lijstje :-)

Het wordt vloed dus we trekken de waterschoenen aan (hebben we die ook niet voor niks meegenomen , of nee we hebben ze gisteren ook aangehad met de wandeling naar de vuurtoren ;-) )

We gaan vanaf de Jetty het water in , duurt even voor we daadwerkelijk in het water liggen ... de krabben vinden de Jetty ook een fijne plek om zich te verschuilen. En die zijn best groot whaaaaah haha . Maar goed ... uiteindelijk lagen we er allemaal in ... behalve Dieck . Die was al geweest zei hij en iemand moest de foto's maken ;-)

Het water was heerlijk , en dankzij de waterschoenen voelden we ook niet wat er allemaal op de bodem lag .... maar beter ook. Mocht je denken wat een aanstellers ... het ligt daar behoorlijk vol met zee egels ...en  die heb ik liever niet aan een teen hangen...ugh.

Het is inmiddels 11.30 ....tijd voor een drankje ... en omdat het de laatste dag is nemen we het er nog even goed van. Smoothies voor de kids en wij een lekkere caipirinha ... blauwe lucht , zo'n 31 graden en een heerlijke cocktail ... the Good Life !

We gaan wat later lunchen dus genieten nog even van het zwembad en de zon !

De tassen zijn zo goed als gepakt dus nadat iedereeen is gedoucht gaan we lunchen ... ook weer lekker ! We zijn hier deze week echt in de watten gelegd met het eten ( op 1 gazpacho na die bij beide niet best viel... yeiks ) we nemen afscheid van de lieve mensen in het restaurant. Ik ga nog een rondje door ons huisje , eens zien of er nog dingen zijn achtergebleven ( gebeurt namelijk bijna nooit .... ) dan nog even naarde nanny van de kidsclub en dan moeten we echt gaan .... Dag Zalu Essque .. wat was je geweldig !

Op naar het vliegveldje van Zanzibar, dat bevind zich aan de andere kant van het eiland dus we krijgen er een gratis tour Zanzibar bij . We blijven ons verbazen over de enorme bende die je hier ziet .... de werkeloosheid is erg hoog en met name jonge mannen hangen in groepen op straat. Kijk eens om je heen zou je denken , overal ligt vuilnis misschien eens je handen uit de mouwen steken en de boel opruimen hier . Het komt niet in ze op .... Hakuna Matata ....  Ach ze lijken het allemaal best oké te vinden.

Het is zo bijzonder om te zien hoe anders het hier loopt op zo'n kleine luchthaven , de controles ... hoe er met de bagage wordt omgegaan. De security van een NL ( ofwelke westers land dan ook denk ik ) zou er kippenvel van krijgen denk ik ... maar van de andere kant ook wel wel weer eens fijn om relaxt door de controles te gaan. Zo was het vroeger bij ons ook ... al zijn we dat al lang vergeten .

Niet veel later mogen we mee naar ons toestel, we zouden eigenlijk pas later vertrekken maar hey ... iedereen is er en de piloot ook dus waarom wachten :-)
Hakuna Matata

Er moet een persoon naast de piloot zitten , Patrick is dit keer de gelukkige ... leuk om mee te maken natuurlijk ! We gaan live on Facebook de lucht in ... hoe gaaf ! Helaas valt dan toch de 3/4 G verbinding weg . We vliegen op 11 km hoogte .
Bij het landen proberen we het weer maar het valt niet mee met de internet verbinding hier . Het eerste vluchtje vanaf de Serengeti vond ik erg spannend maar het went ook wel snel zo'n klein lawaaierig toestel. De turbulentie voel je wat meer en we denken er maar niet aan dat er maar1 propeller is . We kijken naar buiten en genieten nog even van dat knalblauwe water! Dag Zanzibar .... we gaan je missen !

Aangekomen op de nationale luchthaven van Dar Es Salaam, we gaan met een auto naar de Internationale terminal. Hop alle spullen in de auto , het is een kort ritje en dan komen we aan op de Internationale terminal.

We moeten 1,5 uur buiten wachten tot de incheck open gaat . Heel blij met onze korte broeken en t shirts , we hebben warmere kleding meegenomen maar die trekken we wel vlak voor vertrek aan. Het is warm en enorm vochtig weer ... toch nog maar ff van genieten straks zitten we weer in het koude NL.

We mogen de koffers inchecken ook dit gaat op z'n afrikaans , we hopen maar dat alles ook daadwerkelijk in Amsterdam op de bagageband verschijnt haha.

Dan nog even door de controle , in tegenstelling tot wat ik eerder schreef is dit wel een serieus gebeuren . We denken ons het gemakkelijk te kunnen maken door 1 formulier in te vullen maar helaas . Voor ieder paspoort 1 vragenlijst .... zo van die momenten waarop je denkt .... 6 is best veel . Na wat foto's en vingerafdrukken te hebben achtergelaten mogen we het land weer verlaten .

Boven aangekomen is er zoals ik op internet al had gelezen ... niet veel te beleven.
We besluiten naar de business lounge te gaan .... daar is het wel airco koud maar verder super relaxt met fijne banken . Goed plan .... en het eten en de wifi bleken ook top dus de uren vlogen voorbij . We houden allemaal erg van reizen maar dat hangen op luchthavens wordt nooit een hobby ( maar ja van wie wel ;-) )

En dan wordt onze vlucht omgeroepen , tijd om te gaan .
Filmpje kijken .... wat slapen ...zelfs nog wat eten en dan horen we de piloot zeggen dat we in Amsterdam zijn . Fijn ! als je dan toch naar huis moet dan mag het van mij ook snel gaan ! En snel gaat het , van het landen tot het instappen van de auto ( lang leve valet parking !!! ) is nog geen half uur . Dit is een nieuw record denk ik :-)

Op naar Rijsbergen , naar opa en oma en naar pip !!!
Ik heb het al meer gezegd maar wat hebben we genoten !! Afrika wat ben je mooi , ondanks de enorme tegenstellingen .. het was een bijzondere reis ! Een die we nooit meer gaan vergeten , nu tijd ( en goede wifi) om de foto's bij deze blog te plaatsen .

En dan een mooi boek maken van de herinneringen zodat we ze nog vaak terug kunnen zien en lezen .

Travel ...
As much as you can
As far as you can go
As long as you can
Life is not meant to be lived one place