Dag 12 Zanzibar, op excursie

3 mei 2017 - Zanzibar, Tanzania

We worden om 9 uur opgehaald dus we gaan op tijd naar het ontbijt .... ook dat is hier heel erg lekker . Ze hebben ook cornflakes dus kids ook blij haha

We hebben een aardige chauffeur , als we net de straat uitrijden vraagt hij of we zwemspullen bij hebben . Eh nee .. oké op Prison island is er een mogelijkheid om te snorkelen dus we rijden toch maar even terug om de spullen en handdoeken te halen .

Als eerste stop komen we bij de Spice Farm , hier worden diverse fruitsoorten en specerijen verbouwd. Omdat het zo ontzettend heeft geregend ..... is het een enorme glibberige , modderige bende. Ik stel me voor hoe het er hier uitziet met een idyllische blauwe lucht en een knappe zon. Zou toch anders zijn haha maar goed het is zoals is het is dus we glibberen verder tussen de gewassen. Kiedt raapt een soort schelp op die vol met poep een een vergaan slakken karkas blijkt te zitten .... zijn jas zit dus onder deze substantie . Geur en kleur zijn heerlijk .... aaaaaaargh . We zoeken een soort van schoon water plasje om zijn jas wat schoon te maken.
Ik moet zeggen dat door de parasiet die Dieck weet ik waar heeft opgelopen ik iets minder relaxt ben met de omgeving waarin we ons bevinden ;-)

Ik probeer het te relativeren maar het liefst zou ik ze ff door de dethol halen haha .

We mogen allerlei blaadjes en vruchten aanraken en ruiken en dan raden wat de specerij is . De kids vinden het super leuk ! Na afloop van de toer krijgen we allemaal een bananenblad hoedje, mutsje en stropdas om . Erg grappig gemaakt. Onze handen kunnen we spoelen met water en daarna mogen we fruit proeven van de farm. ( water waarvan ik me afvraag of het schoon water is en dan met die handen het fruit aanraken en vervolgens opeten ... echt de "innerlijke bacterie foob" in mij heeft het zwaar ;-) )

We kopen nog wat specerijen ( lees we laten ons lekker oplichten haha ) en rijden dan door naar de haven van Stone Town waar ons bootje wacht.  Het is droog dus een mooi moment voor het boot tripje.

Bij de haven aangekomen wacht niet alleen het bootje op ons maar ook een horde verkopers , een van de jongens verkoopt voetbalshirts en die wilden de kids graag . We spreken met hem af dat hij na ons boottripje met de juiste maten hier terug zou zijn .

We wachten nog even op de snorkelspullen , en dan gaan we naar het bootje .
Een echte afrikaanse lekke houten sloep .... haha .. de kids maken grapjes .. nou oma die zou hier niet instappen hoor . Maar met een emmertje aan boord om het overtollige water te kunnen lozen gaan met de breedlachende kapitein op pad. Hij spreekt maar een paar woorden engels dus verder als " Do you fish" en What kind of fish" komen we  niet. Er zijn nog wat andere gasten ingestapt die we her en der bij bootjes afzetten , net een buitenboordmotor onder hun arm wel te verstaan ;-)

We zien Prison Island al liggen , rechts varen we langs snake island , de snakes schijnen er niet meer te zitten maar hoe dan ook prima dat we daar niet aan wal gaan .
De kids hebben een soort Alcatraz in hun gedachten , we hebben ze even uitgelegd dat dit compleet anders is . Mids vroeg of hij dan weer een koptelefoon kreeg , toch best knap dat hij dat nog weet van vorig jaar meivakantie .

We varen het strand op en klimmen uit de boot , er zijn zowaar nog wat andere bootjes met toeristen . Via een trap die met vloed best praktisch zal zijn is het met eb even een flinke klim om erop te komen , gaan we richting de prison.

Er zijn twee bezienswaardigheden op het eiland, de prison en de schildpadden .
We beginnen met een bezoek aan de schildpadden, het zijn geen natuurlijke bewoners van Zanzibar maar ze zijn als geschenk van Mauritius  jaren geleden hier terecht gekomen om dat ze met uitsterven werden bedreigd . We hebben ze eten mogen geven en kunnen aaien .. in tegenstelling tot wat ik dacht , bijten ze niet maar zijn het vriendelijke beesten die je ziet genieten van de aanrakingen . Als ze liggen en je aait ze op een kop dan gaan ze staan en dan houden ze hun kop zo dat je er nog beter bij kan ... leuk om te zien ! De oudste aanwezige schildpad is 192 jaar oud ... er zijn ook hele kleintjes maar die zitten zielig in een viezige ren met een groot slot erop .Bleek dat mensen die kleintjes in hun zakken mee naar huis namen ..... tja ...

Jammer dat ze daardoor nu zo weggestopt zitten , de andere schildpadden hebben gelukkig wel de ruimte. Na de schildpadden lopen we door naar de prison , wat nooit echt een gevangenis is geweest om dat de initiatiefnemer tijdens de bouw is overleden . Het zou bedoeld zijn om agressieve slaven heen te brengen enzo te heropvoeden zodat ze terug naar de slavenmarkt konden.

Het gebouw is in gebruik geweest om gele koorts patiënten van zanzibar af te halen en hier naar toe te brengen . Als ze beter werden mochten ze terug naar het eiland .

Het is een beetje een vervallen toestand met een soort restaurantje waar een kok teleurgesteld is dat we geen pizza van 16 dollar willen komen eten ;-)

We kunnen nu gaan snorkelen , we zijn al omgekleed maar besluiten dan om het snorkelen toch maar over te slaan . De lucht betrekt en het ziet er naar uit dat het gaat regenen. En we hebben Stone Town en de Spice market nog op het programma staan dus snorkelen doen we een andere keer. Door het weer is de verwachting dat we veel gaan zien ook niet groot volgens de gids dus prima keus om dan terug te varen.

Aangekomen in de haven staan de verkopers al op ons te wachten , de shirtjes worden gekocht en ik koop nog een omslagdoek . We drinken wat in een hotel bij de haven en kleden ons weer om . We zijn klaar voor de markt !

We lopen door de smalle staatjes en komen langs het vervallen paleis van de sultan van india , het gebouw van de tijd dat de portugezen hier heersten staat er beter bij . Het doet nu dienst als vvv kantoor en als terrein waar de muziek festivals worden gehouden . We lopen er een rondje en langs de andere kant komen we weer in de smalle straatje van Old Town terecht.

Patrick wilde nog naar de kapper , de eerste beste die we tegenkomen stopt de gids . De kapper is bezig maar de klant zegt alle tijd te hebben dus hij stapt half geknipt uit de stoel zodat pat kan gaan zitten. Geweldig dit .... de kapper vind het kapsel van Mids op Justin Bieber lijken ... Mids ziet allerlei voorbeelden en wil eigenlijk ook een streepje in zijn haar maar dat gaan we toch maar ff niet doen .
Geknipt en geschoren stapt Patrick even later uit de stoel, zo strak heeft het er nog nooit uitgezien. Hij kan er weer even tegen .

We komen bij de markt uit ...wat en drukte ...met name de vis en vlees afdeling vinden de kids interessant ... en vies .... heel vies . Ik ook ;-) Ik hoop maar dat het hotel een andere leverancier heeft haha .

Het is inmiddels 5 uur en we vinden het mooi geweest het is nog een eindje rijden terug naar het hotel dus we besluiten terug te gaan .

Het was leuk om wat meer van het eiland gezien te hebben , en we zijn blij dat we zijn gegaan . Rond half 7 zijn we terug in het hotel en na een verfrissende douche gaan we genieten van een goed diner .

Ongelofelijk dat er alweer een dag voorbij is gevlogen .....
Nog 3 dagen en dan is het weer tijd om terug te gaan , alhoewel we Pip ook missen dus het is dan ook prima om weer te gaan .