Farmouth Jamaica 🇯🇲

25 juli 2018 - Falmouth, Jamaica

Farmouth , Jamaica !

We zijn al vroeg in de haven van Farmouth ! Als we om 7.30 wakker worden en we kijken naar buiten zien we Jamaica !  Prachtige groene bergen ... blauw water ! Niet verkeerd wakker worden zo :)

We hebben geen plannen gemaakt , hebben gisteravond van Pete onze ober gehoord dat we naar The Blue Hole moeten gaan ! Dat schijnt een hele mooie waterval te zijn en minder toeristisch dan de Dunn Falls .

De kids zijn al gaan ontbijten dus zodra wij de spullen hebben ingepakt gaan we naar “ Restaurant Cabanas “ om ze te zoeken .

Ze zitten aan de tafel bij Alexandre , onze andere ober van s avonds . Er is zoveel aanbod bij het ontbijt echt noem het en ze hebben het ! Ik hou het bij een toast met scrambled eggs en een bak vers fruit 🍍🍉🍇 !

Na het ontbijt gaan we naar beneden en door de controle om de boot af te gaan .

We lopen een zonnig marktplein op , er is muziek en allerlei winkeltjes .

We gaan op zoek naar een taxi om

ons naar The Blue Hole te brengen . We wilden ook nog naar de Dolphin Cove maar toch besloten dit niet te doen . Het is in een aquarium en dat hebben we in Portugal ook al eens gedaan . Dan is het nu leuker om relaxt naar The Blue Hole te gaan ! De rit ernaar toe is ruim 1,5 uur , het is een mooie manier om het land te zien . En er is genoeg te zien !

Het is een kleurrijk land en afwisselend landschap. We zien veel armoede maar ook mooie huizen en prachtige hotels .

Mooie groene bergen , oude plantage woningen . We rijden langs Discovery Bay , waar Columbus is aangekomen op Jamaica . En Runnaway Bay waar de slaven hun opstand zijn begonnen .

Ik heb er foto’s van maar die plaats ik zodra we terug in Amerika zijn en ik goede WiFi heb 🙃

We komen langs Nine Miles , de afslag  die leidt naar het geboortehuis van Bob Marley . Hij heeft later in Kingston gewoond maar zijn geboortehuis stond hier .

Aangekomen bij The Blue Hole , de weg ernaar toe was vrij smal... gelukkig blijken we een goede chauffeur te hebben ;-)

Eerst gaan we de entree betalen en waterschoenen kopen want die hebben we in Rijsbergen laten staan . Later blijken die dingen echt onmisbaar te zijn dus deze diepte-investering was helemaal ok 😂 . We dalen via een trap af naar de Blue Hole waterval . Er zijn meer mensen maar het niet super druk dus dat is fijn ! Onze gids heet Nick ... top gozer ! Hij is precies op het juiste moment daar waar we ( oké ik haha ...  ) hem nodig hebt !

Als ik zie waar we worden geacht van af te springen krijg ik zo mijn bedenkingen 😱 . Maar goed ... als iedereen springt en zelfs mijn 5 jarige zonder twijfel de diepte in springt ... kan ik natuurlijk niet achterblijven . Verstand op nul en springen ! Whaaaaaaaaah !

Het is wel echt gaaf ... als je eenmaal beneden bent dan haha en wat een heerlijk fris water ! De kids en Patrick springen en duiken nog een aantal maal van deze rots . Ik vond t voor nu wel even stoer genoeg ;-) Dan klimmer we verder omhoog ... daar zie ik een touw hangen .... oké dan ... we gaan aan een touw slingeren van de waterval en dan loslaten .  Yeiks ! Dit is toch echt wel griezelig ... je kan niet zien waar de rotsen onder de waterval zijn. Maar goed iedereen gaat ... Mids staat vooraan ... yeiks ! Ik roep wel 10 x dat hij echt op tijd  moet loslaten want die rotsen ... yeiks !

Maar hij doet het geweldig ... stralend koppie als hij bovenkomt !

Dan ben ik aan de beurt ... ok dan .. niet kijken vooral niet denken en gewoon gaan ! Moet zeggen dat t wel echt heel vet is om te doen ! De kinderen en Pat gaan nog een paar keer ... ik sla ff over . Hoe leuk ook, ik sta toch met trillende handen haha !

We klimmen daarna nog wat hoger om van een andere rots te springen .

Wat is het hier prachtig  ... we zouden hier langer willen blijven maar we moeten nog een eind terugrijden dus we lopen ( nou ja glibberen want het is er ontzettend glad ! ) weer terug .

We komen langs het touw , als je wilt mag je nog een keer , maar helaas blijkt het touw te zijn afgebroken .... serieus het zou je gebeuren als je daar zo boven die rots hangt . Maar we hebben geen paniek gehoord dus ik denk dat goed is afgelopen ;)

Dan nog een paar sprongen van de rots ... ik besluit toch ook nog maar een laatste sprong te doen .... nu we er toch zijn ;-)

En dan echt terug naar de taxi , even omkleden en dan gaan we op weg terug !

We stoppen onderweg voor een typische Jamaicaanse Jerk ! Een soort BBQ restaurantje langs de weg . Bar erbij en wat tafels om te eten . Super simpel maar lekker eten ... Chicken Jerk , Chicken curry , Pork Jerk ze hebben er van alles !

En lekkere cocktails met extra shots ... we gaan swingend terug de taxi in 🤩

We stoppen onderweg nog voor een paar foto’s maar moeten dan echt terug naar het schip !

We kopen nog wat souvenirs bij de winkels op de pier ! Een T-shirt van

Usain Bolt en .... magneten ! Mids heeft nog een Starbucks beker voor mij gescoord . Ze hadden er nog maar 1 , was van de oude collectie en dubbel

de prijs van normaal ...  een echte collectors item zullen we maar denken dan 🙃

Jamaica wat ben je mooi ! We komen zeker nog eens terug !

Dat heb je met cruisen je bent maar een beperkte tijd op een bestemming en de ene keer heb je meer tijd nodig als een andere ! Op Jamaica kun je zeker prima meer tijd doorbrengen er is zoveel te zien !

Conclusie ... we will be back !

Jamaica .... Ya Man ! 🇯🇲

Aan boord gaan we eerst naar de hut om

onze spullen op te ruimen .

Jothe en Kiedt gaan hun speurtocht af maken en Dieck en Mids gaan een film kijken. Er is een hele lijst Disney films te zien op de televisie , echt tof !

Ik loop met Pat even naar de laundrette , super handig dat we die hier hebben ! We zetten de machines aan en gaan terug naar de hut . De kids vertrekken naar de kidsclub en Pat en ik gaan de bioscoop ! “ Antman” draait ... ik had er nog nooit van gehoord maar het blijkt een leuke film te zijn :)

De film is om 19.15 afgelopen ... we hebben nog een uurtje voor we in het restaurant worden verwacht .

Het is vandaag Pirate night aan boord .... er blijkt weer eens hoe goed voorbereid we zijn... not 🤪 De meeste mensen hebben geweldige creaties aan , complete piraten outfits , zelfgemaakte t-shirts etc ! Echt zo gaaf ! Het ziet er allemaal zo tof uit ! Gelukkig voor ons newbies en onwetende zijn er winkels aan boord !

We hadden in de hut al piraten bandanas gekregen maar we vullen dit nog aan met wat leuke piraten items 🗡☠️🤨

De kids gaan nog even langs de kidsclub voor wat schminck ! Een snor hier en een baard daar .... ze zijn er klaar voor !!

Dan nog een bandana en een Pluto piratenmuts en ook wij zijn klaar voor het diner ! Foto volgt 😎

In het restaurant is alles passend in het thema .... de menukaarten... de bediening .. de aankleding van het restaurant . Echt fantastisch !!  ( het woord van de week is  trouwens echt Fantastisch geloof ik 😂)

Na het eten gaan we op de foto met Mickey ... die uiteraard ook in Piraten outfit is !

En dan is het tijd voor de Grand finale van deze pirate night . De show van “ Pirates of the Caribbean  “ speelt op Deck 11 bij het zwembad . Deze eindigt met een fantastische vuurwerk show !

Het schip is al een tijdje onderweg van Jamaica naar Castaway Cay , een privé eiland van Disney . Je merkt dat we de andere kant opvaren , de golven zijn beter voelbaar . Maar .... even stukje hout zoeken ... nog steeds niet zeeziek !

Morgen zijn we een hele dag op zee , op weg naar Castaway Cay ... onze laatste stop alweer! De tijd vliegt echt !! Maar we genieten van alles en elke dag !